Vanaf versie 2.0.ondersteunt Mailgigant.nl A/B-testen voor e-mailcampagnes.
Simpel gezegd, met A/B-tests kan uw e-mailcampagne kleine variaties krijgen voor sommige van zijn eigendommen. Terwijl de campagne loopt, kunt u zien welke variant beter presteert en de best presterende variant naar de rest van uw abonnees sturen. nadat aan een bepaalde voorwaarde is voldaan.

Aangezien het nogal wat tijd kost om erachter te komen hoe een campagne presteert, is het logisch om A/B-testen alleen te implementeren voor langlopende campagnes, zoals Autoresponder-campagnes. Voor gewone campagnes heeft het weinig zin om A/B-testen te gebruiken, omdat die campagnes hoogstwaarschijnlijk klaar zijn met verzenden voordat we de kans hebben om een ​​winnaar voor de A/B-test te vinden.
Dat gezegd hebbende, wanneer u een Autoresponder-campagne maakt, vindt u in de installatiestap een nieuw gebied, specifiek voor A/B-testen, waar u uw A/B-test kunt maken. Bij het maken van een A/B-test kunt u bepalen hoe de testwinnaar wordt bepaald, hetzij op basis van het aantal opens en/of na een bepaald aantal dagen. Dit is een zeer krachtige functie die eenvoudige use case-scenario's mogelijk maakt, maar ook complexe scenario's.
Alleen beslissen hoe de testwinnaar wordt bepaald, is natuurlijk geen geldige test, we moeten ook de eigenschappen specificeren waartegen we testen en ook de variaties voor die eigenschappen.

Een heel eenvoudig voorbeeld, en een van de meest voorkomende, zo niet het meest voorkomende A/B-testtype, is een campagne waarbij we een paar onderwerpregels willen testen en kijken welke beter presteert na een x aantal keer openen, en wanneer we vinden welke beter presteert, gebruiken die onderwerpregel voor de rest van onze lijstabonnees voor die specifieke campagne.
Dus laten we zeggen dat we een campagne hebben gericht op 10.000 abonnees, en we hebben 3 onderwerpvariaties en we willen zien welke beter presteert na 100 keer openen, en die onderwerpregel gebruiken voor de rest van de e-mails in de campagne.
In Mailgigant.nl kunnen we deze A/B-test definiëren zoals hieronder weergegeven:


fsmUkQAIkQAIkQAIkQAIkQAIkkOEEKCIzHCkzJAESIAESIAESIAESIAESIAH3JUAR6b59y5aRAAmQAAmQAAmQAAmQAAmQQIYToIjMcKTMkARIgARIgARIgARIgARIgATclwBFpPv2LVtGAiRAAiRAAiRAAiRAAiRAAhlOgCIyw5EyQxIgARIgARIgARIgARIgARJwXwIUke7bt2wZCZAACZAACZAACZAACZAACWQ4AYrIDEfKDEmABEiABEiABEiABEiABEjAfQn8F5UJxeKREoRZAAAAAElFTkSuQmCC

Zodra een van de campagnevariaties voor deze 3 onderwerpregels 100 keer is geopend, bepalen we wie de winnaar is en gaan we door met het gebruiken van het onderwerp dat heeft gewonnen voor de rest van de e-mails in die campagne.
In je dashboard zie je de resultaten, in het campagneoverzicht, als volgt:

Q3gxI9IBIgAESACRIAIEAEiQASIABEgAhYQIGGkWRABIkAEiAARIAJEgAgQASJABIiARQT+C2dPntanHqwFAAAAAElFTkSuQmCC

Bovendien kunt u alle opens / clicks / Unsubscribes / Complaints en Bounces zien die in de campagne hebben plaatsgevonden nadat de test is voltooid (nadat de winnaar is bepaald).



 

Categorieën: Extra