Gebruikt u e-mail in uw bedrijf? De CAN-SPAM-wet, een wet die de regels vaststelt voor commerciële e-mail, stelt vereisten vast voor commerciële berichten, geeft ontvangers het recht om u te laten stoppen met e-mailen en stelt zware straffen vast voor overtredingen.
Ondanks zijn naam is de CAN-SPAM-wet niet alleen van toepassing op bulk-e-mail. Het heeft betrekking op alle commerciële berichten, die door de wet worden gedefinieerd als "elk e-mailbericht met als hoofddoel de commerciële advertentie of promotie van een commercieel product of een commerciële dienst", inclusief e-mail die inhoud op commerciële websites promoot. De wet maakt geen uitzondering voor business-to-business e-mail. Dat betekent dat alle e-mail – bijvoorbeeld een bericht aan voormalige klanten die een nieuwe productlijn aankondigen – aan de wet moet voldoen.
Elke afzonderlijke e-mail die in strijd is met de CAN-SPAM-wet is onderworpen aan boetes, dus niet-naleving kan kostbaar zijn. Maar het volgen van de wet is niet ingewikkeld. Hier is een overzicht van de belangrijkste vereisten van CAN-SPAM:

  1. Gebruik geen valse of misleidende koptekstinformatie. Uw "Van", "Aan", "Antwoord aan" en routeringsinformatie - inclusief de oorspronkelijke domeinnaam en het e-mailadres - moeten nauwkeurig zijn en de persoon of het bedrijf identificeren die het bericht heeft geïnitieerd.
  2. Gebruik geen misleidende onderwerpregels. De onderwerpregel moet de inhoud van het bericht nauwkeurig weergeven.
  3. Identificeer het bericht als een advertentie. De wet geeft u veel speelruimte om dit te doen, maar u moet duidelijk en opvallend vermelden dat uw bericht een advertentie is.
  4. Vertel ontvangers waar u zich bevindt. Uw bericht moet uw geldige fysieke postadres bevatten. Dit kan uw huidige adres zijn, een
  5. Vertel ontvangers hoe ze zich kunnen afmelden voor het ontvangen van toekomstige e-mail van u. Uw bericht moet een duidelijke en opvallende uitleg bevatten over hoe de ontvanger zich kan afmelden voor het ontvangen van e-mail van u in de toekomst. Maak de mededeling op een manier die voor een gewoon persoon gemakkelijk te herkennen, te lezen en te begrijpen is. Creatief gebruik van lettergrootte, kleur en locatie kan de duidelijkheid verbeteren. Geef een retour-e-mailadres of een andere gemakkelijke internetgebaseerde manier op zodat mensen hun keuze aan u kunnen communiceren. U kunt een menu maken waarmee een ontvanger zich kan afmelden voor bepaalde soorten berichten, maar u moet de optie opnemen om alle commerciële berichten van u te stoppen. Zorg ervoor dat uw spamfilter deze opt-out verzoeken niet blokkeert.
  6. Honoreer opt-out verzoeken onmiddellijk. Elk opt-outmechanisme dat u aanbiedt, moet in staat zijn om opt-outverzoeken te verwerken gedurende ten minste 30 dagen nadat u uw bericht hebt verzonden. U moet het afmeldingsverzoek van een ontvanger binnen 10 werkdagen honoreren. U mag geen vergoeding in rekening brengen, van de ontvanger eisen dat hij u persoonlijk identificeerbare informatie geeft naast een e-mailadres, of de ontvanger een andere stap laten nemen dan het sturen van een antwoord-e-mail of het bezoeken van een enkele pagina op een internetwebsite als voorwaarde voor het honoreren een opt-out verzoek. Als mensen je eenmaal hebben verteld dat ze geen berichten meer van je willen ontvangen, kun je hun e-mailadressen niet meer overdragen, zelfs niet in de vorm van een mailinglijst. De enige uitzondering is dat u de adressen mag overdragen aan een bedrijf dat u heeft ingehuurd om u te helpen voldoen aan de CAN-SPAM-wet.
  7. Controleer wat anderen namens u doen. De wet maakt duidelijk dat zelfs als u een ander bedrijf inhuurt om uw e-mailmarketing af te handelen, u uw wettelijke verantwoordelijkheid om aan de wet te voldoen niet kunt wegnemen. Zowel het bedrijf waarvan het product in het bericht wordt gepromoot als het bedrijf dat het bericht daadwerkelijk verstuurt, kan wettelijk aansprakelijk worden gesteld.

Voor meer info neem contact op met sales@gamailen.nl


Categorieën: Informations